Techniek

Snel drogen in Spiritus

De motor van mijn Durst filmdroger heeft het begeven. Omdat het aan de lucht drogen van een film best wel lang duurt heb ik een oud truukje uitgeprobeerd: Laatste spoeling van de film in spiritus. Dit gaat goed: film na het spoelen 30 seconden in spiritus gedompeld en daarna opgehangen. Binnen een uur droog!

ORWO NP27 in 220 format

Verloopdatum 09/1991.
8 minuten ontwikkeld in HC110 dil. B Resultaat is een behoorlijke achtergrondsluier, maar verder wel een goede doortekening. Belicht als 200 ASA. Picasa is erg makkelijk maar maakt er toch wat anders van dan een “echte” zwart-wit scan (SERIF)

scan instelling zwartwit negatief als grijswaarden

scan instelling kleurnegatief als kleurwaarden
Picasa accepteert geen scaninput als die op zwartwitnegatief met grijswaarden staat, vandaar.

Agfapan25

Ik heb een al aangebroken bulkrol Agfapan25 van iemand gekregen met houdbaarheidsdatum 1987. Nu is de ervaring met oude film best wel goed, maar ik heb toch maar even een testje gedaan, ook omdat ik niet weet hoelang deze film ontwikkeld zou moeten worden in HC110. De eerdere ervaring met de FP4+ geeft al aan dat de opgegeven ontwikkeltijden (van massive devchart) vaak veel te lang zijn. Ik heb dus maar gewoon 5 minuten in dil. B gedaan.
En zo te zien is de gevoeligheiod van de film dan ook nog steeds 25ASA:
-3, -2,
-1, 0,
+1 en +2 stops belichting
Canon A1 met 35-70mm op 50mm diafragma 8, tijd gevarieerd.

 

Ilford FP4+

1/2 seconde belicht, het was nogal grijs weer.

Ilford FP4+ 120 film makro planar 120mm met Hasselblad geelfilter. Door de lensmeting, geen verdere correctie. Instelling ISO 125. Ontwikkeld in HC110 oplossing B. Tijd 6 minuten bij 21°C. De tijd van 9 of zelfs 10 minuten leek mij veel te lang. De densiteit van het negatief is goed, het lijkt me dan ook dat 9 minuten ontwikkelen veel te veel zou zijn geweest.

 

 

 

 

 

 

Ilford SFX200

SFX200 and Orange filter

Ilford SFX200 120film Distagon 50mm met Hasselblad Oranje filter. Belichting +2,5 stops. (Lichtmeter ingesteld op ISO 100 en dan +1.5–> Die +1.5 is het verschil tussen een meting door de lens met en zonder filter).
HC110 oplossing B 7,5 minuten bij 20 Graden Celsius. Paterson tank. Eerste halve minuut agitatie daarna 10 seconden per minuut.

Ilford HP3

Er staat geen datum op deze doosjes. Wel is nog vaag de stempel “TEST ONLY” op de achterkant te lezen en is er met pen een codering ingevuld. 1 doosje is ietsjes groter dan de andere twee. Het lijken mij testgietingen, mogelijk in verband met de omzetting van 200 naar 400 ASA. Dit plaatst de gietdatum ergens tussen 1960 en 1964 (bron: http://www.photomemorabilia.co.uk/Ilford/Chronology.html )

Ilford HP3, ongeveer net zou oud als ik....

Ben benieuwd welke gevoeligheid deze films nog hebben. Gelukkig heeft Erwin http://www.flickr.com/photos/44888336@N04/sets/72157626082552764/ al veel oude films getest en van die kennis maak ik graag gebruik! Een testserie is wel op zijn plaats. Zodra ik die gegevens heb, voeg ik die natuurlijk toe aan deze pagina!

Oude negatieffilm

Plus-X uit 1964
detail op 100%

Ik heb plus-X Pan Professional film gekocht met de houdbaarheidsdatum 1965. Deze film is vermoedelijk in 1964 of zelfs eerder gemaakt. Ik heb de film belicht als 50ASA in plaats van 125 ASA en wat korter ontwikkeld.(6:30 ipv 7:30 in Ilfotec HC) De film heb ik voorgeweekt in water van 20 graden. Waarom weet ik ook niet, maar dat leek mij nuttig bij deze film.  Ik had helaas geen kaliumbromide of iets dergelijks  om toe te voegen als sluierwerende stof, maar de film is goed te scannen. Ik heb het contrast wel wat op moeten peppen maar alle details zitten er tenminste in. De gevoeligheid lijkt inderdaad afgenomen te zijn, wat niet zo vreemd is voor zo’n oude film. Maar je kunt er dus nog prima mee fotograferen.

Kodak CN400 in Ilfotec HC

Een kleurennegatieffilm heeft natuurlijk ook een zilverbeeld als basis. Dus zou je dat beeld best wel eens kunnen ontwikkelen met gewone zwart-wit film ontwikkelaar. De kodak CN400 is een zwartwit film die je in C41 kunt ontwikkelen net als XP2 van Ilford. Ik heb deze Kodakfilm gebruikt om te testen of je die inderdaad met deze ontwikkelaar kunt ontwikkelen. Het beeld lijkt erg donker, maar eenmaal gedroog en in de scanner valt dit best wel mee:

KodakCN400_IlfotecHC_kleurenscan
KodakCN400_IlfotecHC_zwscan
uitsnede ongeveer 1/3 van het negatief

De herfsttinten geven het geheel een beetje de indruk alsof het een infrarood opname betreft.

Let op: de film is gewoon bij 20 graden ontwikkeld en ook gewoon met standaard fixeer gefixeerd. Je hoeft hier dus niets te bleken. Dit is toch wel een uitkomst als je geen kleurenontwikkelaar meer hebt, maar toch een opname moet hebben.

Fomapan in RHS ontwikkelaar

AM74 is vervangen door RHS filmdeveloper. Ik heb goede resultaten bereikt met de verdunning 1+9 en 7.5 minuten ontwikkelen van Fomapan 400.

Kodak PhotoCD afbeeldingen

doggy met scotch en marmelade

Ik gebruik voornamelijk Serif’s PhotoPlus als image software. En ik heb net ontdekt dat deze software afbeeldingen van een Kodak Photo CD kan laden in alle resoluties die op de CD zijn geschreven. Irfanview kan alleen het 768pixel formaat weergeven en extraheren, maar SPP kan ook de hogere resoluties aan (3072 pixels).
Hier een foto die we om sentimentele redenen op PhotoCd hebben laten zetten: De hond van mijn vrouw en onze eerste cavia’s.

Film en Ontwikkelaar

small__0001Meestal fotografeer ik op Kodak Tri-X 320 met de nominale gevoeligheid ook op 320 ASA gezet. Deze film ontwikkel ik in ILFOTEC HC, met verdunning 1+31 (ongeveer, het is 60ml 1+3 stockoplossing +440 ml water) Ontwikkeltijd 8 minuten bij 20° C. De film wordt dan 1 minuut gespoeld in stopbad, en daarna 6 minuten gefixeerd. Daarna zo’n 20 minuten spoelen. Drogen in een Durst filmdroger met zo’n plastic zak als kast.

De primaire reden om op Kodak TX320 te fotograferen is het feit dat dit één van de weinige zwart-wit films is die op 220 formaat te krijgen is. Ik vind 24 opnames op een film toch wel erg prettig. Daarnaast ben ik niet zo handvast, dus de hogere gevoeligheid is ook wel fijn  🙂

Films die ik daarnaast ook gebruik zijn Ilford FP4 plus en HP5 plus.

Volledig negatief met deelvergroting
Volledig negatief met deelvergroting

FP4 heeft zo weinig korrel dat ik dat tegenwoordig meer een nadeel dan een voordeel vind. Korrel is één van de aspecten die film onderscheid van digitaal, en juist bij zwart-wit mag dat dan ook aanwezig zijn.

HP5 plus ben ik geneigd om wat onder te belichten en ontwikkel ik daarom meestal 8:30. Maar om eerlijk te zijn heb ik deze film al lange tijd niet meer gebruikt. Toen het gewoon HP5 heette bleek de 120 film net op een andere diameter kern gespoeld te zijn dan de Kodak films waardoor de spatiering niet goed was en de laatste foto er niet goed op kwam.

Meer recent (juli 2009) heb ik Fomapan film gekocht, en een restvoorraad Rollei film. Beide films, in 120 format, ben ik nog aan het uitproberen, maar het resultaat ziet er al goed uit! Ontwikkelen in AM74. De 400ASA uitvoering 6 -6.5 minuten. Ik zal hier spoedig wat fotootjes plaatsen.
De fomapan film heeft geen lijmstrook meer die je moet bevochtigen (likken) om de film dicht te plakken, maar een heuse sticker. Dit betekent onder andere weer een strookje afval extra! Een groter punt van zorg (voor Hasselblad bezitters) is de sticker die de onbelichte film dichthoudt. Het lukt mij niet om deze in z’n geheel te verwijderen. Het gevolg is dat de schutstrook (die op zich al van dik papier gemaakt is) op de kern dikker is door het restje sticker en daardoor het voorloop gedeelte van de film naar opname 1 eigenlijk net te veel is. Hierdoor komt opname 12 wel erg aan het randje van de film te zitten.

Ontwikkeltank

Ik gebruik een Paterson ontwikkeltank om mijn films te ontwikkelen. In de 600ml tank  kan ik 1 rolfilm ontwikkelen, maar ik heb ook nog een grotere tank waarin 3 rolfilms passen. De metalen kindermann tankjes zijn schattig, maar er gaat naar mijn gevoel te weinig ontwikkelaar in om met de gekozen verdunning van 1+31 een film goed te kunnen ontwikkelen. Als het begin van de film eenmaal zit, dan spoelen ze wel handig op, het gewiebel met een patterson spoel is dan veel tijdrovender. Een 120 film kun je echter wel lekker snel in zo’n spoel duwen, bij 220 lukt mij dat maar zelden…. Het grote voordeel van een Paterson tank is de enorme snelheid waarmee je de tank kunt vullen en kunt leeggooien. Desondanks ontwikkel ik niet graag drie films tegelijk. Anderhalve liter ontwikkelaar in en uitgieten moet een zichtbaar effect op de echte ontwikkeltijd van de onderste en bovenste film hebben!

3 thoughts on “Techniek”

  1. In de vlakfilmtank gaat ook een hele liter, en het in/uitschenken duurt een volle minuut. Nooit iets gemerkt van dichtheidsverschil omdat 1. ik op de kop uitschenk (denk daar maar eens over na 🙂 en 2. de fixeer ook weer vanonderop begint dus ook later boven aankomt.
    Of zoiets.
    Nooit iets gemerkt van spatieringsproblemen. Kippen hebben soms last van legnood – wel eens van gehoord?
    En wat hangen daar voor negatieven in die droogkast?!?

  2. Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie post!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar imagraphy.nl in Firefox. 🙁 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.